دکتر قیصری دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی صدرا مطرح کرد:

نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا گام بلندی در راستای هویت بخشی و پیشبرد نگاه شهروند محور با برخورداری از رویکردهای فرهنگی است
    
تعداد بازدید: 129
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/10

دبیرعلمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا بر این باور است که تشکیل اتاق فکر توانمند و برخورداری از هیات داروان معتبر گام مهمی در راستای افزایش اعتبار این جشنواره محسوب می شود

دکتر قیصری دبیرعلمی نخستین جشنواره ادبی صدرا مطرح کرد:

 

انسجام اجتماعی در پرتو رویدادهای ادبی

 

تلطیف روحیه اجتماعی با توسل به مبانی فرهنگی

 

حضور نام آوران فرهنگی در اولین جشنواره ادبی صدرا

 

...........................................................

دبیرعلمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا بر این باور است که تشکیل اتاق فکر توانمند و برخورداری از هیات داروان معتبر گام مهمی در راستای افزایش اعتبار این جشنواره محسوب می شود.

 

به گزارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا، عبدالرضا قیصری با اشاره به برخی از اهداف پیدا و پنهان این رویدادهای ادبی گفت: نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا گام بلندی در راستای هویت بخشی و پیشبرد نگاه شهروند محور با برخورداری از رویکردهای فرهنگی است.

وی از عموم شهروندان و به ویژه اهالی فرهنگ و ادب درخواست کرد تا در این جشنواره حضور پررنگی داشته باشند و اظهار داشت: شهر صدرا جمعیت کلانی را در خود جای داده و دارای تنوع زیادی در عرصه های قومیتی است. بنابراین اتخاذ یک هویت مشترک برای شهروندان مقیم صدرا ضروری به نظر می رسد و در پرتو آن مبانی پیشرفت به صورت هدفمندتری اجرایی می شوند.

 

 

"انسجام بخشی با رویدادهای فرهنگی"

دبیر علمی نخستین جشنواره جایزه ادبی صدرا با اشاره به این موضوع که فرآیند انسجام اجتماعی با توسل به مولفه های فرهنگی دارای اثربخشی بیشتری است، افزود: فرهنگورزی و پرداختن به ادب و هنر سبب می شود تا جامعه بر ارزش ها متمرکز شده و در پرتو آن شاهد تعالی در عرصه های اجتماعی، اخلاقی، انسانی و سایر حوزه ها خواهیم بود.

قیصری با تاکید بر این موضوع که گسترش ارزش ها در جامعه به معنای اجتناب از سلسله آسیب های اجتماعی و منفعت طلبی شخصی است، تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا در جهت پیوستگی و انسجام اجتماعی و احترام به قانون پایه ریزی شده است. در نظر داشته باشیم که جوامع نوظهور به شدت نیازمند انسجام اجتماعی هستند و بواسطه ادبیات و مبانی فرهنگی می توان گام های پرتوانی در این حوزه برداشت. از سوی دیگر ادبیات نقش ارزنده ای در تلطیف روحیات اجتماعی دارد و برپایی جشنواره های فرهنگی زمینه ساز رشد تعاملات شهروندی خواهد بود.

 

 

"حضور اساتید کشوری در اتاق فکر جشنواره"

دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا در بخش دیگری از سخنانش افزود: ایده برگزاری این جشنواره با تلاش های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا و با همفکری اساتید بزرگ عرصه فرهنگ و حمایت های شورای اسلامی شهر جدید صدرا شکل گرفت. در گام اول به دنبال برپایی یک جشنواره داستانی بودیم اما با اخذ مشورت از بزرگان این حوزه قرار بر این شد که دامنه جشنواره گسترده تر شده و حوزه های شعر نو و کلاسیک و طنز ادبی را شامل شود.

او با اشاره به این موضوع که داوران و اتاق فکر نخستین جشنواره شهر صدرا متشکل از بزرگان حوزه اندیشه، فلسفه و فرهنگ و هنر است، افزود: در این جشنواره نام آوران و اساتیدی نظیر دکتر کافی، دکتر بهرامیان، دکتر حسام پور، استاد بیژن کیا، استاد اکبرپور، استاد راشد انصاری، استاد کاظم حسینی، هاشم کرونی، طیبه نیکو، سید حسینی ارسنجانی و تعدادی دیگر از بزرگان حوزه فرهنگ و ادبیات حضور دارند. هر یک از این فرهیختگان در مبانی تخصصی خود از درجه علمی معتبری برخوردارند و حضور آنها در اتاق فکر جشنواره به این رویداد ادبی اعتبار دوچندانی بخشیده است.

این مولف طنزپرداز در ادامه از چاپ آثار منتخب با هدف مانایی و ایجاد انگیزه برای اهالی فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: در این جشنواره تلاش شده تا همه شاخصه های اصلی ادبی در محورهای مختلفی گنجانده شود.

 

 

"ایجاد تنوع در محورهای جشنواره"

قیصری پیرامون این موضوع اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم این جشنواره که از لحاظ فنی قابل توجه است به استقلال شعر کلاسیک و شعر نو از یکدیگر باز می گردد. معمولا در جشنواره ها به اهمیت استقلال این دو حوزه توجه چندانی نمی شود؛ در حالی که هر یک از این شاخه ها معیارهای ادبی متفاوت و مجزایی دارند.

عضو اتاق فکر نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا در ادامه بیان داشت: طنز ادبی در استان فارس در دهه های پیشین از جایگاه پررنگی برخوردار نبود؛ اما امروز استعدادهای خوبی در این عرصه وجود دارند که در عرصه کشوری خوش درخشیده و امروزه استان فارس را در کشور به عنوان یکی از قطب های طنز ادبی می شناسند.

او در ادامه پیرامون دغدغه های اتاق فکر جشنواره نسبت به طیف های مختلف سنی اشاره کرد و افزود: جشنواره بر این باور است که حوزه کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین دلیل توجه ویژه ای به آن در دوره دوم جشنواره یا با برپایی رویداد مستقلی خواهد شد. یکی از اهداف تمرکز بر گروه سنی کودک  نوجوان این است که آنها از سنین پایه با مسایل شهری آشنا شده و برهان هویت بخشی در آنها تقویت شود.

 

 

"دعوت از شهروندان و انجمن های ادبی"

دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که آمار آثار ارسالی به جشنواره مطلوب است، اظهار داشت: با توجه به این که جشنواره ادبی شهر صدرا نخستین دوره خود را تجربه می کند، تعداد آثار قابل قبولی به دبیرخانه در حال ارسال است و به طور حتم در روزهای پایانی شاهد افزایش چشمگیر تعدد آثار هم خواهیم بود.

قیصری خاطرنشان کرد: در سایت جشنواره از عموم شهروندان و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر خواسته شده است تا دو اثر را به دبیرخانه ارسال کنند. اما به علاقمندان توصیه می کنیم تا تعدادی از آثارشان را که از کیفیت خوبی برخوردار است به جشنواره ارسال کنند تا داوران با فارغ بال بیشتری نسبت به کیفیت سنجی مطالب اقدام کنند.

وی افزود: در راستای اطلاع رسانی به اهالی فرهنگ، رویدادهای ادبی در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفته و فعالان این عرصه به شرکت در نخستین جشنواره ادبی صدرا دعوت شدند.

 

 

"بهره برداری از شيوه هاي مختلف ارتباطی برای فراخوان"

 

او با اشاره به مشکلات و چالش هایی که این رویداد ادبی با آنها روبرو است، افزود: بخش های اجرایی جشنواره تلاش های زیادی در راستای اطلاع رسانی انجام می دهند؛ اما شرایط و پیشامدهایی که اتفاق افتاد مانع از گسترش فراخوان جشنواره به صورت حداکثری شد. در وهله اول با محدودیت برخی از پیام رسان ها و بسترهای اطلاع رسانی در فضای مجازی مواجه شدیم و دست اندرکاران جشنواره به راه های دیگری نظیر استفاده از قابلیت های صدا و سیما، ارسال پیامک، شناسایی محفل ادبی و مواردی از این قبیل متوسل شدند.

دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا در بخش پایانی سخنانش گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری استان فارس، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و سازمان بسیج هنرمندان استان فارس و استانداری فارس؛ با تمامی توان در حال تدارک برای برپایی یک جشنواره آبرومند در حد و اندازه های نام شکوهمند  «صدرا» است و در این راستا موفق شده است صاحب نظران مطرح کشوری را دعوت به همکاری کند.

 

 

خاطرنشان می گردد آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ دی ماه می باشد و علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر  و ارسال آثار به تارنمای

  http://ketab.shahrdari-sadra.ir/default.aspx  مراجعه یا با شماره تلفن 07136407112 تماس حاصل فرمایند.

 

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.