آمادگی داریم راه اندازی و اداره کتابخانه های شهر صدرا را بر عهده گیریم
    
تعداد بازدید: 151
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/4/12

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس با هدف بررسی و رفع مشکلات پیش روی ساخت کتابخانه و توسعه فرهنگ کتابخوانی در شهر صدرا، با شهردار و رئیس شورای اسلامی این شهردیدار و گفت و گو کرد.

در ابتدای این نشست دکتر پرنیان، شهردار صدرا کمبود فضای آموزشی، کتابخانه و سالن‌های مطالعه در این شهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهرداری صدرا این آمادگی را دارد که با برنامه‎ریزی‎های صحیح کوتاه و بلندمدت، برای رفع مشکل کمبود کتابخانه و سالن های مطالعه در شهر صدرا گام بردارد.
وی با تاکید براینکه شهرداری صدرا آماده است تا به هرشکل ممکن در مسیر توسعه فرهنگ کتابخوانی گام بردارد، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در گام نخست و به صورت کوتاه‌مدت یک یا چند مکان مناسب برای راه‌اندازی سالن مطالعه و کتابخانه، شناسایی، اجاره و تجهیز شود تا شهروندان و علاقه‌مندان به کتابخوانی بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
شهردار صدرا، گام دوم اجرای این طرح را برنامه‌ریزی بلندمدت عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا ضرورت دارد تعهداتی که شرکت عمران در خصوص ساخت کتابخانه برعهده دارد هرچه زودتر عملیاتی و دریک بازه زمانی سه ساله به بهره‎برداری برسد.
دکتر پرنیان با بیان اینکه پروانه ساخت کتابخانه شهر صدرا توسط شهرداری بصورت رایگان صادر شده‎است، اظهارداشت: در صورتی که اداره کل کتابخانه‌های عمومی موافقت کند، شهرداری این آمادگی را دارد که به عنوان متولی، ساخت کتابخانه در شهر صدرا را به عهده بگیرد و ضمن راه اندازی و اداره امور کتابخانه‌های شهر صدرا هزینه احداث آن را از محل پرداخت نیم درصد سهم شهرداری تامین نماید.

 

 

 

احداث کتابخانه و سالن مطالعه یکی از مطالبات به حق ساکنان صدراست

در ادامه این نشست، فیروزمند، رئیس شورای اسلامی شهر صدرا نیز احداث کتابخانه و سالن مطالعه در این شهر را یکی از مطالبات به حق ساکنان صدرا عنوان کرد و گفت: نزدیک به بیست هزار نفر دانش‌آموز در شهر صدرا مشغول به تحصیل و ساکن هستند که برای مطالعه نیاز به مراکز مناسب و کتابخانه دارند.
وی با اشاره به اینکه کمبود و نبود امکانات باعث شده تا دانش‌آموزان صدرا برای خواندن کتاب و مطالعه، هزینه‎های گزافی را صرف و مخاطرات رفت و آمد را متحمل شوند تا از امکانات شهر شیراز برای مطالعه درسی و غیردرسی خود بهره‌مند شوند؛ ابرازداشت: به همین دلیل اعضای شورای شهر با جدیت پیگیر رفع این نواقص و مشکلات هستند و به عنوان حقوق عامه شهروندان، در صورت نیاز از مساعدت دادستان محترم برای حل و فصل این موضوع نیز استفاده می شود تا این مشکل برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر صدرا افزود: یک قطعه زمین را شرکت عمران در بولوار بوستان برای کتابخانه اختصاص داده است که چندسال پیش کلنگ ساخت آن به زمین زده شد اما تاکنون هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است که از سرپرست شرکت عمران صدرا درخواست می شود ضمن بررسی روند ساخت این کتابخانه مشکلات را بررسی و نسبت به رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.
فیروزمند بیان کرد: از مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان درخواست می شود در سریعترین زمان ممکن یک کارگروه، ویژه شهر صدرا به عنوان انجمن کتابخانه شهر صدرا با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی و سایر اعضا حقیقی و حقوقی در شهر صدرا برگزار گردد و نسبت به مشکلات تصمیمات لازم گرفته شود.

 

 

 

اقدام به موقع شهرداری صدرا در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی

در بخش پایانی این نشست دکتر روح ا... منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به اینکه شهرداری‎ها براساس قانون مکلف به پرداخت نیم درصد اعتبارات خود به کتابخانه‌های عمومی برای رشد و توسعه این گونه کتابخانه‎ها هستند، بیان داشت: خوشبختانه شهرداری صدرا تاکنون نسبت به پرداخت به موقع این سهم اقدام کرده و همواره در برگزاری تمامی برنامه‌های مرتبط با کتابخانه‌ها حضور فعال داشته است.
وی با بیان اینکه بر اثر اقدامات انجام شده در سال 1398 کتابخانه شهدای سلامت در فاز ۲ شهر صدا افتتاح و کلنگ ساخت کتابخانه مرکزی نیز به زمین زده‌شد؛ اظهارداشت: متأسفانه مدتی است به دلیل برخی مشکلات و تغییر مدیریت در شرکت عمران صدرا، ساخت کتابخانه متوقف باقی مانده‌است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر صدرا به ریاست فرماندار شیراز و همه اعضای حقوقی و حقیقی آن طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در این نشست تلاش می شود مشکلات موجود بررسی و با اخذ مصوبات لازم، یک گام دیگر به عملیاتی شدن و تداوم ساخت کتابخانه نزدیک شد.
منوچهری همچنین از آمادگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برای تخصیص یک کتابخانه سیار و راه اندازی کتابخانه در فاز یک شهر صدرا خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی شهر صدرا و به منظور توسعه خدمات کتاب و کتابخوانی این آمادگی در ما وجود دارد که با تخصیص یک کتابخانه سیار و همچنین راه اندازی کتابخانه در فاز یک از محل اعتبارات انجمن کتابخانه شهر صدرا بخشی از نیاز شهروندان را تامین و با همکاری شهرداری و شورای شهر، خدمات مربوط به کتاب و فرهنگ مطالعه در مناطق مختلف صدرا ارایه شود.
خاطرنشان می سازد شهر صدرا نامزد دریافت عنوان پایتختی کتاب ایران است که در سالهای گذشته عنوان های شهر خلاق و شهر دوست دار کتاب را نیز کسب نموده و با راه اندازی کتابخانه های محله ای، مسابقات و برنامه های متعدد مرتبط با کتاب و ترویج کتابخوانی، تشکیل گروههای کتاب خوان و.. اقدامات مؤثر و مردم محوری را توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا اجرا نموده است.

 

 

عکس : محمد ستار

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.